Vår dag - del 2

Vi satt i saktistian o väntade på att klockan skulle bli 16 så vigseln kunde börja. Vi hade fått order om att gå ut bakvägen o gå mot huvudingången när klockorna började klämta. Under tiden vi väntade satt vi o kollade på alla gästerna som kom, det fanns nämligen kamera vid ingången. Vi hälsade även på violinisten som mommo hade fixat åt oss.

När kyrkklockorna slog var det dags att gå runt, det var här nervositeten började komma smygande. När vi sedan stod innanför ytterdörrarna tillsamans med vaktmästaren o hon öppnade dörrarna in så var vi nervösa! Precis då vi skulle börja tåga in ryckte det i ytterdörren, två sena gäster ville in. Det gav oss ca 2 sekunders avslappning, men sen tog nervositeten över igen! Sen började kantorn och Petter spela Grand March på orgel o trumpet o det var dags att börja. Jag hade fullt upp med att försöka le.. eller se normal ut.. eller jag försökte helt enkelt inte börja gråta. Har inte den blekaste aning om hur jag såg ut.

Väl uppe vid altaret släppte nervositeten lite, trodde jag. Såhär i efterhand har jag inte den blekaste aning om vad prästen sa, nog måste jag ha varit nervös då! Att le och hålla blombuketten snyggt hade jag inte en tanke på. Ännu mindre att ge den åt brorsan som planerat, tur att han inte låtsades om nåt så ingen märkte väl att det blev fel.
Plötsligt var vi vid själva vigseldelen, sambon svarade Ja och jag trog till med ett ännu högre JA, det är den som säger högst som bestämmer i äktenskapet sedan ;) Sen var det dags för ringarna, min älskade ring som jag längtat så efter att få bära. Efteråt var det bäst att hålla lite extra hårt i sin nyblivna make, lyckan var total!


Vi lyssnade på violinisten som spelade en gudomlig version av Ave Maria. Sen fick vi bibeln o sen var det dags att börja tåga ut till Trumpet Voluntary på orgel o trumpet. Så vackert!!

När vi nästan var framme vid dörren gjorde jag sånt som många drömmer mardrömmar om, jag var fem före o snava. Men det gick bra o ingen såg mig (dock fångat på bild) ;) Vi smet upp på läktaren o fyrade av första kyssen som gifta framför fotografen.
När alla gästerna hittat ut så gjorde vi entré, med den längsta kyssen de flesta hade sett. Det var nog nervositeten som släppte. Gästerna fick sig i alla fall ett gott skratt ;) Vägen till bilen var fantastiskt roligt men som man såg ut i håret efteråt! Fullt med ris!


Satt en stund i bilen så folk skulle få fota lite, den var så himla snygg bilen vi hade hyrt (men fråga inte vad det var för nånting). Sen körde vi sakta iväg med skrammel efter oss. Stannade en bra bit från kyrkan o hissade upp taket, annars hade det nog varit en stelfrusen brud som anlänt till festplasen. Sakta framåt fortsatte vi, maken o jag mös tillsammans i baksätet.

Väl framme hade de flesta gästerna redan hittat dit och resten hade slagit följe efter oss. Vi gick till ingången och tog våra champagneglas för o börja skåla med gästerna, en efter en gratulerades vi o nu hade jag börjat förstå att jag faktiskt gift mig med min underbara man!
Sen blev det familjefotografering! Efter det blev det att ställa sig framför spegeln, jag för att peta in riset nånstans där det inte syndes o min högra hand för att knyta upp mitt släp.

Festen kunde nu börja! Förrätten stod färdigt på bordet när vi kom in, sen varmrätten som jag bara fick i mig hälften av på något vis. Och så klart efterrätten. Maken o jag satt o konstaterade hur lyckad vår bordsplacering hade blivit då många som inte kände varann satt i glada diskussioner med varann. Några tal kom, först från pappa o sen makens en släkting. Även vår toastmadam höll tal, ett tal som hon grävt fram ur gömmorna från när vi gick i gymnasiet o hade som uppgift att skriva ett tal i en kurs. Som jag skrattade o grät! Våra fantastiska toastisar hade även ordnat några lekar o annat skoj under maten så det inte skulle bli så stelt. Vi pratade, skojade och festen kändes otroligt lyckad!


Efter att maten avverkas blev det dags för brudvalsen, med brorsan vid stereon satte vi i gång. o dansa till Taas päivä kaunein on. Vi var nog lite nervösa båda två efter all träning. Vi har ännu inte sett filmen, men jag hoppas vi såg ok ut. Maken fick lite panik där ett tag när gästerna hakade på, men som tur var  gick de åt sidan sen så vi hade rum med vår avslutande snurr. Brudvalsen följes av ytterligare sex valser; Ta mig till havet, Drömmen om Elin, Sjösala vals, Orsa vals, Calle Schewens vals och Svingermors vals.

Efter valserna blev det dags för bröllopstårtan som bestod av chokladkaksbotten, hallonchokladmoussé samt vit sockerpasta. Himla god! Efteråt blev det ännu en lek där jag skulle gissa vilka håriga (eller mindre håriga) ben som tillhörde min make. Vill inte erkänna, men jag valde fel. Till mitt försvar så velade jag länge mellan rätt o fel för de kändes likadana!

Bukettkastning och "strumpebands"kastning, får se om de lyckliga snart slår till med bröllop ;)

Efter detta tackade vi får fotograf som stått ut med oss hela dagen o resten är i mörker lagt! Nej, inte riktigt.. Det blev ytterligare en lek och sen släppte vi loss till partymusik mina underbara vänner och maken, precis som förr i tiden!


Kommentarer
Postat av: Anna

Tack! Ert bröllop ser jättefint ut. Om du har några tips så här i efterhand så tar jag gärna emot dem. Vi är mitt uppe i allt :)

Kram.

2011-10-06 @ 13:35:34
URL: http://annasmycekform.blogg.se/
Postat av: dalkullan

Vilka vackra bröllopsfoton :) Ni var jätte fina!

2011-10-06 @ 20:39:30
URL: http://dalarum.blogg.se/
Postat av: madde

Vilka underbart fina bilder

2011-10-11 @ 21:03:16
URL: http://honeys.myshowroom.se
Postat av: Jessica

Guuuuud så fint!!!!! Jätte fina bilder och du var sååååå vacker =) aaaaa Lycka till med allt!!!! Kram

2011-10-25 @ 18:57:36
URL: http://bonusfamily.blogg.se/brollop/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback